About Me

My photo
KOTA KINABALU, SABAH, Malaysia
welcome to my blog space. All contents of this blog are sharing purposes only.

Monday, March 14, 2011

KEMAHIRAN SOSIAL

Apakah kemahiran sosial?

Kemahiran yang membantu anda menjalin hubungan sosial yang lebih baik seperti
  • Membina persahabatan
  • Berbual dengan orang lain
  • Mempunyai budi pekerti yang baik
  • Mempunyai rasa empati terhadap orang lain

Hubungan baik bererti memudahkan kehidupan anda.

kemahiran sosial

Kemahiran hidup di bilik darjah
Kemahiran yang diperlukan untuk kehidupan dan penyesuaian di sekolah. Ini termasuklah:

  • Mendengar dan mematuhi arahan
  • Berkelakuan sopan dan menghindari gangguan
  • Meminta bantuan
  • Memberi sumbangan dalam perbincangan
  • Membuat keputusan
  • Pengendalian konflik
  • Membina kemahiran akademik
  • Melaksanakan kewajipan
  • Bertanggungjawab atas tingkah laku anda

Menghadapi perasaan
Kemahiran sosial yang baik melibatkan kefahaman dan dapat mengendalikan perasaan anda sendiri. Ini termasuklah:

  • Mengetahui perasaan anda
  • Meluahkan perasaan anda
  • Memahami perasaan orang lain
  • Menguruskan kemarahan anda
  • Mengatasi perasaan takut dan malu
  • Menghargai diri anda

Menjadi asertif

Asertif dapat membantu anda dan menyatakan pandangan anda secara jelas dan tidak agresif.

  • Meluahkan pemikiran, perasaan, permintaan dengan jelas, apa yang anda kehendaki

Tip untuk menjadi asertif:

  • Menunjukkan kemesraan
  • Menggunakan hubungan mata yang baik
  • Bercakaplah dengan tenang dan jelas
  • Membuat permohonan secara terus dan jelas
    • Contoh : "Tolong buatkan ini untuk saya..."
  • Elak menggunakan soalan sebagai arahan (membuat orang lain berkata "tidak")
    • Contoh : "Bolehkah anda tolong....?" sebaliknya "Sudikah anda ...?" atau "Adakah anda rasa anda boleh ...?"
  • Luahkan perasaan dan fikiran dengan empati
  • Katakan "tidak" kepada apa yang anda tidak ingini
  • Tumpukan perhatian dengan apa yang ingin diubah
  • Elakkan menuduh dan menyalahkan orang lain
  • Beri maklum balas dengan tenang dan rasa hormat
  • Jangan bersangka buruk
  • Gunakan ayat "saya" berbanding ayat "awak"
    • Contoh:"Saya merasa tersinggung apabila anda memeriksa barang kepunyaan saya tanpa izin", berbanding "Awak membuat saya marah bila masuk ke bilik saya dan menyelongkar barang saya tanpa izin"
  • Ulangi pandangan anda, dengan nada yang rendah dan menyenangkan

Berinteraksi secara positif

  • Ambil inisiatif untuk membantu orang lain
  • Mendekati orang lain dengan cara yang boleh diterima
  • Dapatkan kebenaran lebih baik dari mendesak
  • Belajar untuk mendapat dan mengekalkan persahabatan
  • Berkongsi bahan/permainan

Pengendalian konflik
Mengetahui cara menghadapi konflik akan membantu anda meneruskan hidup dengan lebih baik.
Strategi pengendalian konflik:

  • Kawal emosi anda - Lihat Ketenangan
  • Jauhkan diri dari situasi yang boleh menimbulkan kemarahan anda
  • Luahkan perasaan anda secara asertif
  • Kenal pasti sebab berlakunya konflik. Siapakah yang bertanggungjawab? Sekiranya perlu, jauhkan diri dari orang yang menimbulkan konflik dan memikirkan cara dan merancang strategi untuk menyelesaikannya
  • Bertanya kepada orang tersebut sama ada dia mempunyai masa untuk berbincang
  • Beritahu mereka bagaimana perasaan anda (contohnya : Saya sangat sedih ketika ini)
  • Dengar. Dengar. Dengar. Benarkan orang itu memberi maklum balas
  • Berbincang tentang alternatif lain untuk menyelesaikan konflik tersebut
  • Teruskan untuk berbincang dengan tenang
  • Sekiranya konflik itu tidak boleh diselesaikan atau kemarahan anda semakin bertambah, beritahu orang itu yang anda perlu beredar dan ingin membicarakan tentang hal tersebut kemudian

No comments: